Ako Slováci používajú Pinterest, čo im na ňom chýba a prečo by tam mala byť aj vaša firma

Priestor tejto platformy je na Slovensku zatiaľ veľkým neznámom. Hoci je marketing na Pintereste v zahraničí bežnou praxou aj pre drobných podnikateľov, u nás je zatiaľ skôr iba marketingovým experimentom – dokonca aj pre veľké firmy.

Všetko však môže zmeniť fakt, že podľa najaktuálnejších interných údajov od Pinterestu sa táto platforma na Slovensku teší takmer jednému miliónu aktívnych používateľov mesačne. Fakt.

Sama som nemohla uveriť tomu, že potenciál platformy je pri takýchto číslach ešte stále nevyužitý a nepreskúmaný. Kvantifikované medzinárodné dáta od Pinterestu sú síce fajn, ale nás zaujímal aj názor bežných používateľov. Vytvorili sme krátky anonymný dotazník, jeho výsledky sme porovnali s dátami z oficiálnych reportov a prinášame vám naše najdôležitejšie zistenia o tom, ako používajú Pinterest bežní Slováci.

Áno, na Pintereste sú aj muži

Na dotazník odpovedalo 30 % mužov a 70 % žien. Tieto čísla sa zhodujú s používateľskou základňou Pinterestu väčšiny krajín – na Slovensku je to podľa najnovších dát 22 % mužov a 73 % žien (zvyšných 5 % svoje pohlavie nešpecifikovalo).

Zo všetkých opýtaných o ňom nepočul iba 1 človek, s čím sme však tak trochu počítali, keďže dotazník sme zdieľali cez iné sociálne siete. Medzi tými, ktorí platformu poznajú sa našlo iba 10 % opýtaných, ktorí ju zatiaľ nikdy nepoužili.

Tipy pre firmy:

📌 Ak je váš produkt určený pre ženy alebo ak práve ony tvoria veľkú časť vašej klientely, na Pintereste ich dokážete priamo osloviť.

📌 Ak je váš produkt určený mužom, možno práve ich potešíte obsahom či reklamou, ktoré na slovenskom Pintereste chýbajú a ktoré myslia aj na nich.

📌 Podobne ako na Facebooku, reklamu je možné cieliť na veľmi špecifické publikum. Rozdiel je však v tom, že používatelia vstupujú na Pinterest so zámerom inšpirovať sa alebo si niečo kúpiť. Už len samotná povaha platformy preto zvyšuje pravdepodobnosť konverzie.

Ako často Slováci navštevujú Pinterest?

Podobné dáta nie sú verejne dostupné na žiadnej platforme, a tak sme sa na ne kvôli všeobecnému prehľadu pýtali my. Podľa dotazníka si Pinterest otvorí denne až 10 % ľudí, týždenne 21 %, mesačne 5 % a jednorázovo pri konkrétnej udalosti až 31 % opýtaných.

Tieto čísla však úzko súvisia aj so spôsobom, akým sa ľudia na platforme ocitnú. Ukážkovým príkladom je moja mamina, ktorá sa tam častokrát ocitne pri hľadaní receptu, nápadov na darček alebo návodov na macramé. Až 22 % ľudí uviedlo, že sa na platformu často dostanú náhodou, pričom až 32 % sa na ňu preklikne priamo z Google vyhľadávania.

Tento údaj svedčí o tom, že Pinterest sa v Google vyhľadávaní nachádza na vysokých priečkach, v rôznych kategóriách. Občas sa dokonca stáva, že pin s produktom sa na Google umiestni vyššie, než produkt z webovej stránky eshopu.

Tipy pre firmy:

📌 Ak máte úplne novú stránku alebo eshop, je pravdepodobné, že príspevky s vašimi produktami na Pintereste bude Google indexovať rýchlejšie ako samotný web.

📌 Keďže na slovenskom Pintereste nie je zatiaľ takmer žiadna konkurencia, dokážete sa vďaka nemu umiestniť na Google aj bez toho, aby ste boli expert na SEO.

Slovenčina je kľúčová

Najväčším problémom Pinterestu u nás je nedostatok obsahu v slovenčine. Všetok existujúci obsah má v čase písania tohto blogu neuveriteľne veľké čísla mesačných pozretí (sashe.sk – 8,7 milióna, Modrá strecha – viac než 10 miliónov, Fitrecepty – 1,1 milióna). Práve kvôli malému množstvu lokálneho obsahu si až 76 % opýtaných zvyklo na vyhľadávanie v angličtine.

Ďalších 16 % nevyhľadáva vôbec, a to aj napriek tomu, že Pinterest sa profiluje predovšetkým ako vyhľadávač. Týmto používateľom generuje príspevky algoritmus, a to podľa pinov, ktoré si uložili.

Algoritmus odporúča používateľom aj lokálny obsah. Vo väčšine prípadov si však kvôli nedostatku tohto obsahu musí slovenské kľúčové slovo krkolomne preložiť do angličtiny, aby sa nestalo, že neukáže používateľovi nič.

Vyhľadávaniu v slovenčine však svitá na lepšie časy. Podľa informácií priamo od Pinterestu sú už teraz na slovenskom Pintereste až 2 zo 4 najvyhľadávanejších kľúčových slov v slovenčine.

Tipy pre firmy:

📌 Buďte medzi prvými značkami, ktoré na Pintereste ponúkajú obsah v slovenčine.

📌 Znalosť angličtiny nie je samozrejmosťou pre všetkých Slovákov – obsah sa oplatí tvoriť pre každého.

📌 Príspevky môžete pridávať na jeden profil vo viacerých jazykoch, a to úplne bez obáv, že by sa nedostali k správnemu publiku. Piny stačí iba rozdeliť do samostatných násteniek podľa jazyka.

Čo Slováci vyhľadávajú na Pintereste?

Častou a veľmi mylnou predstavou je, že Pinterest je iba pre ženy, ktoré vyhľadávajú módne trendy, make-up a svadobné oznámenia. Ako ukázal náš dotazník, realita je oveľa pestrejšia. Opýtaným sme ponúkli na výber 6 oblastí častého vyhľadávania a tiež možnosť dopísať svoje vlastné.

Inšpiráciu pri prerábke interiéru vyhľadáva 64 % opýtaných, inšpiráciu na grafické podklady 45 %, DIY a návody 43 %, oblečenie a outfity 39 %, osobný rozvoj (knihy, produktivita, plánovače) až 28 % a tipy na darčeky zaujímajú 22 % opýtaných.

Medzi ďalšími obľúbenými vyhľadávaniami sa objavovali tetovania, recepty, tipy na cestovanie, nechty, účesy, ale tiež pluginy do rôznych programov, články o hudbe či napríklad UI inšpirácie. Viac o najvyhľadávanejšom obsahu na Pintereste sa dozviete v tomto článku.

Tipy pre firmy:

📌 Veľké množstvo firiem dokáže tvoriť obsah, ktorý ľuďom pomôže pri riešení bežných problémov. Aj Pinterest je vyhľadávač. Poraďte Slovákom a oslovte svojich potenciálnych klientov.

📌 Ukážte ľuďom čo tvoríte, čo predávate, s čím im môžete pomôcť. Stačia vám na to jednoduché obrázky s textom či krátke videá.

📌 Ak máte na webe akýkoľvek blog na tému, ktorú by ľudia mohli vyhľadávať, patríte na Pinterest.

Vzor pinu s blogom pre mamičky. Žena drží bábätko a usmieva sa. Obrázok je od firmy Soapbox, Pinterest marketing agentúry.

Pin s blogom pre mamičky

Vzor pinu s blogom. Na gauči sedí žena, ktorá má v ruke šálku a pije z nej, pričom sa pozerá do počítača položeného na operadle gauča.

Pin s blogom o biznise

Vzor pinu s receptom pre Pinterest marketing. Zeleninový šalát v bielej miske.

Pin s receptovým blogom

Ako si široká verejnosť myslí, že Pinterest funguje?

Najdôležitejšími údajmi z dotazníka pre nás boli práve osobné postrehy, ktoré nám používatelia prezradili pri tejto otázke. Opýtaných sme poprosili, aby nám skúsili vlastnými slovami vysvetliť, ako Pinterest funguje.

Väčšinou sme dostali odpoveď, že ide iba o súhrn obrázkov ako pri Google Images, iba s lepšími odporúčaniami na podobný obsah a s možnosťou uložiť si obrázky na neskôr. To je síce pravda, no veľa ľudí stále netuší, že na každý pin sa dá kliknúť a dostať sa tak priamo ku konkrétnemu produktu na web značky. Až 20 % opýtaných nevedelo ani to, že si na Pinterest môžu pridať vlastný obrázok.

Doteraz som si myslela, že ide len o obrázky/inšpirácie. Vôbec som netušila, že sa tam dá nakupovať/predávať. (Anonymná odpoveď z dotazníka)

Aby sme však platformu neromantizovali, je dôležité spomenúť, že niektoré piny odkazujú aj na dropshippingové stránky, AliExpress alebo rôzne podvody. Dvakrát sa preto v odpovediach vyskytlo, že po kliknutí na pin sa používatelia ocitli na stránke, ktorej neverili.

V odpovediach sa však objavovali aj veľmi presné opisy fungovania platformy, čo jasne naznačuje, že aj medzi Slovákmi sú aktívni používatelia, ktorí Pinterestu rozumejú. Dotazník sme cielene neposielali do žiadnej marketingovej skupiny, aby odpovede neboli skreslené.

Tipy pre firmy:

📌 Dbajte na to, aby váš eshop alebo web vyzerali dôveryhodne (nap. SSL certifikát, kompletné kontaktné údaje, všeobecné obchodné podmienky či kvalitné obrázky).

📌 Ak budete na Pinterest pridávať vlastné piny, pridajte do grafiky a popisu príspevku aj informáciu, ktorá povie slovenskému používateľovi, že na váš pin môže kliknúť a produkt si kúpiť.

Vzor pinu s call-to-action textom na Pintereste, profil Slovenskí tvorcovia.

Ukážka call-to-action popisu z nášho Pinterestu Slovenskí tvorcovia

Čo Slovákom na Pintereste najviac chýba?

Viac lokálneho obsahu! Áno, ľudia v dotazníku sa jasne vyjadrili, že by radi videli viac lokálneho obsahu odkazujúceho na slovenské produkty a služby.

Zazneli aj sťažnosti, že keď sa na Pintereste objavilo niečo, čo sa opýtaným zapáčilo, išlo o zahraničný produkt a jeho dodanie by bolo zdĺhavé a nákladné. A pritom máme na Slovensku toľko šikovných ľudí a krásnych projektov, o ktorých by sa mali Slováci na Pintereste dozvedieť!

Aj preto sme vytvorili účet Slovenskí tvorcovia, kde zdieľame produkty slovenských tvorcov. Výhodou Pinterestu totiž je, že si naň môžete uložiť akýkoľvek obrázok z internetu – stačí vám na to jednoduchý plugin Pin It. My sme si však dovolili pridať do obrázkov aj logo značky a odkaz na eshop, kde si produkt z obrázka môžete rovno zakúpiť a podporiť tak slovenských podnikateľov.

Vzor pinu s detskými doplnkami. Pin je od Pinterest marketing agentúry Soapbox.
Vzor pinu s oblečením. Žena v župane stojí na schodoch a opiera sa o zábradlie. Pin je od Pinterest marketing agentúry.
Vzor pinu s produktom. Šatka so vzorom poskladaná na drevenej podlahe.

Ilustračné obrázky na inšpiráciu pre slovenské firmy

Opýtaným na platforme prekáža aj násilný email marketing. Pinterest posiela používateľom maily s inšpiráciou každý deň, preto je veľmi dôležité prispôsobiť si ich tak, aby vás neobťažovali. Automatické posielanie si viete v profile jednoducho kedykoľvek upraviť alebo úplne vypnúť.

Ako funguje reklama na Pintereste?

Okrem vysokého organického dosahu spôsobeného nedostatkom príspevkov v slovenčine sa dá cez platformu samozrejme aj propagovať. Až 71 % opýtaných si reklamu na Pintereste ešte nevšimlo, a to sčasti vďaka tomu, že reklamy na Pintereste sú roztrúsené medzi podobným obsahom a pôsobia nenútene.

To však neznamená, že sa reklama stratí – práve naopak. Pinterest ju častokrát ukáže v kontexte, v ktorom je prirodzená, kde vynikne, a kde si ju všimnú vaši ideálni zákazníci, ktorých podobný obsah už zaujíma. Mne osobne sa reklama na Skillshare ukazuje vždy, keď hľadám inšpiráciu na grafiku, reklama od fitness trénerky zasa pri jóge a cvičení. (Áno, na Pintereste si organizujem celý život.)

Vzor rozloženia pinov na Pintereste, zvýraznená je reklama na Pintereste.

Prostredie, v ktorom sa ukazuje reklama na Pintereste

Samotné motto Pinterestu pre firmy a marketérov znie: „Stop interrupting, start inspiring.” Nesnažte sa ľudí reklamou vyrušiť, začnite ich inšpirovať. Táto stratégia je reakciou na to, ako reklama funguje na iných platformách. Aj vám sa už určite stalo, že ste si pozerali na Instagrame posty od kamošov, cestovateľské fotky z Bali, inšpiratívnu myšlienku, ktorá vám už skoro zmenila život, a v tom na vás vyskočila KOSAČKA. Tomu hovoria vyrušovanie.

Tipy pre firmy:

📌 Tvorbou inšpiratívnych reklamných pinov môžete posilniť meno svojej firmy. Až 49 % opýtaných spoznalo vďaka Pinterestu značku, o ktorej nikdy predtým nepočuli.

📌 Pinterest má jeden z najlacnejších CPC (cost per click), pretože na platforme zatiaľ nie je pretlak inzerujúcich.

📌 Piny a reklama so slovenským textom samy o sebe vyniknú, pretože na platforme nie je takmer žiadny obsah v slovenčine.

📌 Nevýhodou a výhodou zároveň je, že reklama v slovenčine sa zatiaľ nie vždy zhoduje s okolitým obsahom. Takže kým sa to na Pintereste začne hemžiť slovenčinou, je možné, že aj tu na vás medzi pinmi s oblečením vyskočí KOSAČKA.

Čo ľudia na Pintereste milujú?

„Denne to používam ako inšpiráciu. Keby si mám vybrať jednu jedinú aplikáciu v telefóne, tak by to bol Pinterest.“ (Anonymná odpoveď z dotazníka)

Ľudia nám o sebe prezradili, že chodia na Pinterest v ťažkých chvíľach, keď im chýba motivácia a inšpirácia (zaznel aj pojem „inšpiratívna prokrastinácia”). Značky s oblečením tiež ocenia informáciu, že ich potenciálni zákazníci chodia na Pinterest napríklad vtedy, keď chcú vidieť, ako konkrétny produkt vyzerá na človeku alebo ako ho pekne zladiť. 

„VŽDY, keď počas tejto karanténnej depresívnej doby strácam inšpiráciu a chuť niečo tvoriť, stačí si otvoriť Pinterest a všetko je späť.“ (Anonymná odpoveď z dotazníka)

Silným aspektom je pre používateľov aj plánovanie a manifestácia budúcnosti. Časť odpovedí hovorí o tom, že ľudia si na nástenky ukladajú veci, ktoré si chcú kúpiť a zážitky, ktoré si chcú dopriať, keď si to raz budú môcť dovoliť. (Ak toto nie je dokonalý priestor na brand awareness…)

„Beriem to ako tie snové nástenky, kde si uložíme veci, o ktorých snívame a tak prirodzene sa toho držíme.“ (Anonymná odpoveď z dotazníka)

Vzor Pinterest nástenky s bývaním. Viacero pinov v rovnakej vizualite je usporiadaných vedľa seba.

Ukážka mojej osobnej nástenky

Tipy pre firmy:

📌 Staňte sa na Pintereste súčasťou plánov ľudí, ktorí možno snívajú práve o produkte, akým je ten váš.

📌Prinášajte pozitívny obsah, ktorý si vaši potenciálni zákazníci budú chcieť uložiť a vrátiť sa k nemu.

Prečo som si vybrala Pinterest?

Pinterest vo výsledkoch svojho prieskumu uvádza, že 90 % používateľov ho vníma ako pozitívny, inšpiratívny priestor. Ide o značnú výhodu oproti sociálnym sieťam, ktoré sú často z pohľadu používateľov preplnené negativitou, hoaxami a citlivými témami.

Aj preto som sa rozhodla po rokoch práce v oblasti marketingu a sociálnych sietí založiť reklamnú agentúru zameranú primárne na Pinterest.

Našim cieľom bude naučiť slovenské značky a podnikateľov tvoriť a pridávať obsah na novú platformu, a to spôsobom, ktorý nebude pre nich únavný a časovo náročný. Budeme sa tiež snažiť, aby sa široká verejnosť dozvedela, že inšpirácia nekončí na Pintereste. Pinterest môže používateľov priviesť na webe na nové miesta, kde sa dozvedia viac o lokálnych produktoch a značkách.

Veríme, že práve na Pintereste môžu slovenskí tvorcovia prezentovať obsah, ktorý bude Slovákom nápomocný v akomkoľvek smere. (Milujeme inbound marketing!)

Je Pinterest vhodný aj pre vás?

Ak si stále nie ste istí, či je Pinterest pre vašu firmu to pravé, pomôže vám článok Pinterest pre firmy: Je Pinterest vhodná platforma pre vaše podnikanie?

V našich blogoch sa budeme venovať základom platformy – ako si založiť profil, vypnúť otravné maily či nájsť obsah presne pre vás. Firmám sa zasa pokúsime vysvetliť, ako tvoriť piny, ktoré pomáhajú, či ako vďaka Pinterestu získať zákazníkov v zahraničí.

Ponúkame tiež online kurzy a služby na mieru. V službe Založenie účtu vám okrem úvodných nastavení napríklad vytvoríme grafické šablóny, optimalizované textové šablóny a pridáme prvých 30 pinov.

Ak sa chcete o Pintereste dozvedieť viac, budeme radi, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera. Ak máte akékoľvek otázky, napíšte nám! Radi z nich pripravíme ďalší užitočný obsah, ktorý pomôže rásť na Pintereste aj vám.

Previous
Previous

Pinterest pre firmy: Je Pinterest vhodná platforma pre vaše podnikanie?