Pinterest pre firmy: Je Pinterest vhodná platforma pre vaše podnikanie?

Áno. Teda – od reklamnej agentúry zameranej na Pinterest sa podobná odpoveď asi očakáva. V Soapboxe nám však nejde len o Pinterest. Záleží nám v prvom rade na tom, aby si marketingovú stratégiu vedeli správne (a svojpomocne) vytvoriť aj menšie lokálne firmy a drobní podnikatelia, o ktorých by sa mal svet dozvedieť.

Preto budeme od začiatku úprimní a nebudeme sa vás snažiť namočiť do niečoho, čo možno pre váš druh podnikania nie je tá správna cesta.

Aký je váš cieľ?

Pinterest pre firmy je skvelý nástroj v dvoch hlavných prípadoch, pričom oba si vyžadujú trochu odlišnú stratégiu:

📌 Prvý prípad – chcete ponúkať svoje produkty a služby anglicky hovoriacim ľuďom mimo Slovenska a získať si zákazníkov zo zahraničia.

📌 Druhý prípad – chcete zvýšiť povedomie o svojej značke na Slovensku.

Kým sa však do Pinterestu definitívne zamilujete alebo to s ním vzdáte, prečítajte si tipy od Soapboxu a rozhodnite sa, či sa vám oplatí do Pinterestu investovať čas.

Na začiatok

Podľa interných dát priamo z Pinterestu máme momentálne na Slovensku približne 1 milión aktívnych používateľov mesačne. Veľa Slovákov vyhľadáva obsah väčšinou v angličtine, no je zrejmé, že na tomto nešvári má zásluhu aj málo relevantného obsahu v slovenčine.

Potvrdili nám to aj opýtaní v dotazníku, kde sme zisťovali, ako bežní Slováci vnímajú Pinterest a čo na ňom vyhľadávajú. Naše najzaujímavejšie zistenia si môžete prečítať v článku Ako Slováci používajú Pinterest, čo im na ňom chýba a prečo by tam mala byť aj vaša firma.

Google indexuje Pinterest veľmi skoro, preto ide o ďalší výborný nástroj, ako dostať svoj produkt medzi potenciálnych zákazníkov na Slovensku. Platforma neustále rastie, konkurencia na nej je žalostne nízka a byť medzi prvými sa oplatí. 

Vo všeobecnosti platforma pomáha šíriť povedomie o značke, zvyšovať návštevnosť webu a webového obsahu (eshopu a blogov), propagovať produkty a služby či dokonca rozširovať mailing list vďaka pinom odkazujúcim na landing page s odberom newslettera.

Ak ste však doteraz ešte neinvestovali do toho, aby bol váš obsah vizuálne atraktívny (odporúčame, kvalitné vizuály sú pre značky naozaj dôležité) alebo ak nemáte ambíciu tvoriť náučný obsah, pôsobenie na Pintereste nemusí byť pre vás to pravé.

Na začiatok je tiež veľmi dôležité mať vlastný web, ktorý vám umožní pridávať Rich Pins, vďaka ktorým si Pinterest bude vedieť vytiahnuť z vášho webu dôležité metadáta.

My v Soapboxe vám s Pinterestom radi poradíme prostredníctvom našich blogov, online kurzov alebo reklamných služieb tak, aby vás Pinterest stál čo najmenej času a úsilia.

Pinterest môže mať väčší kúpny potenciál než sociálne siete

Častý omyl je, že ľudia zaraďujú Pinterest medzi sociálne siete. Používatelia tu ale nezdieľajú čo jedli, kde boli alebo aké sú ich politické názory. Pinterest je personálna sieť, ktorú ľudia využívajú najmä na plánovanie budúcnosti a riešenie problémov, ktoré ich trápia.

Do násteniek si ukladajú nápady ako si zariadiť obývačku, nápady na destinácie na najbližšiu dovolenku alebo outfity na zimu. 

Vyhľadávania bývajú však aj oveľa špecifickejšie – ako si naaranžovať posteľ, zbaviť sa akné alebo ako si vytvoriť jednoduchý biznis plán. Ak sa snažíte zákazníkovi pomôcť vyriešiť nejaký problém, je to prvý predpoklad, že Pinterest je pre vás tá správna cesta. Zákazníkov môžete osloviť v kľúčových momentoch ich rozhodovacieho procesu – práve keď hľadajú produkt, ako je ten váš.

Od nápadu až k nákupu

Platforma má navyše aj niektoré funkcie sociálnych sietí, vďaka ktorým môžu byť používatelia v kontakte s vami a vašou značkou. Môžu vám poslať správu, pridať k vašim príspevkom komentár alebo zdieľať fotky, na ktorých skúšajú váš nápad alebo používajú produkt z vášho pinu. Na rozdiel od sociálnych sietí však tieto funkcie a engagement nie je zámerom a ani hlavným meradlom kvality príspevku.

Google nie je jediný vyhľadávač, kde vás ľudia môžu nájsť

Podobne ako Google alebou Youtube, aj Pinterest je internetový vyhľadávač, kde ľudia hľadajú odpovede na otázky a problémy. Až v 97 % najčastejších vyhľadávaní sa nevyskytuje názov značky, čo znamená, že používatelia vo väčšine prípadov nevyhľadávajú „tenisky Nike“ alebo „vankúše Ikea”, ale skôr „tenisky k béžovému kabátu” alebo „modré vankúše na sedačku”. 

Tu sa naskytá šanca ako sa dostať do povedomia ľudí aj ak ste malá alebo stredná firma, či začínajúci podnikateľ alebo podnikateľka. A to ničím iným, ako organickým, oku lahodiacim obsahom! Naše Soapbox srdiečka plesajú.

Keď sa rôznych ľudí spýtate, v ktorom vyhľadávači by hľadali návod na prípravu ovsených vločiek, odpovede sa budú líšiť. K Youtube pravdepodobne budete potrebovať zvuk, čo sa nie v každej situácii hodí, Google vám zasa v klasickom hľadaní pred kliknutím na odkaz neukáže, ako budú vločky vyzerať, keď si ich pripravíte. 

Pre ľudí, ktorí radšej robia rozhodnutia na základe vizuálnej stránky, je tu Pinterest.

Kto je váš cieľový zákazník?

Ženy a mileniáli tvoria väčšinu používateľskej základne Pinterestu, preto ak je váš produkt určený práve pre tieto dve skupiny, vaša značka patrí na Pinterest. Podľa štatistík DataReportal sa okrem 73 percentného podielu žien nachádza na slovenskom Pintereste aj 22 percentný podiel mužov, pre ktorých tu neexistuje takmer žiadny obsah. Môžete byť medzi prvými.

Ak stále váhate, či máte na Pintereste potenciálnych zákazníkov, opýtajte sa vašich sledovateľov, či radi používajú Pinterest – napríklad v ankete na Instagrame. Ak znie väčšina odpovedí áno, nemali by ste tam chýbať.

Pinterest pre firmy ponúkajúce produkty

Pravdepodobne máte o Pintereste skreslenú predstavu na základe toho, aký obsah vám ponúka algoritmus. Ak si ukladáte iba oblečenie alebo nápady na grafické návrhy, neukážu sa vám blogy o investovaní, kým si ich nevyhľadáte. Nezaškatuľkujte si platformu iba ako pekné obrázky. Veľkú časť pinov tvoria odkazy na zaujímavé blogy a populárne sú aj piny s grafikou obsahujúcou text.

Ak ste eshop s produktami, váš obsah je jednoznačný. Na Pinterest pridávajte najlepšie fotky svojich produktov a každý z nich nalinkujte na stránku s produktom v eshope. Nezabudnite na to najdôležitejšie – v názvoch násteniek, pinov, v popisoch a alt texte použite tie správne kľúčové slová, aby vás algoritmus zobrazil tomu správnemu publiku.

Vzor produktového pinu

Platformu odporúčame najmä však pre B2C firmy s produktami a službami, ktoré vyhľadáva širšia verejnosť (súčiastky do akumulátorov so štvorslovnými názvami si nájdu zákazníkov skôr na Googli). 

Pinterest pre firmy ponúkajúce služby

Ak ste firma, ktorá predáva softvéry, ak robíte grafický dizajn a rozbiehate svoju živnosť, ak máte aplikáciu, ktorá vytvára faktúry alebo ak ste požičovňa áut, aj vy môžete na Pintereste nájsť svojich zákazníkov. Ponúkate služby? Zvoľte taktiku náučného obsahu.

My v Soapboxe na to využívame techniky inbound marketingu, ktorý máme úplne najradšej. Vďaka inboundu sa dostanete do povedomia klienta nevtieravým spôsobom – obsahom, ktorý je pre používateľa prospešný.

Vytvorte napríklad inšpiratívny blog ako „Trendy v grafickom dizajne v roku 2021”, „10 vecí o účtovníctve, ktoré by mal vedieť každý začínajúci podnikateľ” alebo „Kam vyraziť na výlet autom po Slovensku a čo si zobrať so sebou”.

Poďme si vytvoriť imaginárnu používateľku Janku, ktorá je začínajúca podnikateľka. Na Pintereste hľadá grafickú inšpiráciu na svoj prvý eshop. Ak ponúkate grafické služby, na Pintereste môže objaviť práve váš pin, cez ktorý sa preklikne na blog na vašom webe. Na konci blogu jej potom ponúknite profesionálne grafické služby alebo konzultáciu.

Keď svoj biznis pomaly rozbehne, bude potrebovať jednoduchší spôsob ako vystavovať faktúry. Ak ponúkate účtovnícke služby, zaujmite ju pinom odkazujúcim na blog o jednoduchom účtovníctve. Na konci jej ponúknite riešenie v podobe vašich služieb, ktoré jej ušetria čas.

Po hektickom vianočnom období si bude chcieť ísť oddýchnuť. Ak ste požičovňa áut, inšpirujte ju napríklad blogom o tom, prečo sa oplatí ísť na zimný výlet na Liptov. V závere jej ponúknite auto v najvyššej výbave, s ktorým určite nezapadne v snehu.

Ak využívate inbound stratégie vo vašom marketingu už teraz, ku každému existujúcemu blogu vytvorte niekoľko pinov (skúšajte rôzne grafiky a kľúčové slová) a pokračujte v tvorbe obsahu s dlhou životnosťou. Nadčasové články ocenia nielen čitatelia a Google, ale aj Pinterest, kde má obsah životnosť aj zopár rokov. Nezabudnite však blogy pravidelne aktualizovať, aby ste nádejným zákazníkom odovzdávali relevantné informácie.

Ak nepredávate produkt a nemáte ani kapacitu či ambíciu tvoriť mesačne aspoň 4 nové blogy, články alebo videá s náučným obsahom, Pinterest pre vašu firmu neodporúčame.

Najvyhľadávanejší obsah na Pintereste: Čo pridávať na Pinterest ako firma? 

Týchto 10 oblastí patrí k najvyhľadávanejšiemu obsahu na platforme:

📌 Jedlo
📌 Bytové doplnky a dekorácie
📌 Cestovanie
📌 Zdravie a fitness
📌 Móda pre ženy
📌 Vlasy, nechty a kozmetika
📌 DIY a ručné práce
📌 Zábava a inšpirácia
📌 Svadby
📌 Sviatky a podujatia

Viac konkrétnych tipov na druh obsahu v týchto kategóriách sme spísali do článku Najvyhľadávanejší obsah na Pintereste, ktorý môžete tvoriť aj vy.

Angličtina alebo slovenčina?

Pinterest je skvelá platforma na expanziu na zahraničné trhy. Ide o ďalší zo spôsobov – a veľmi lacný – ako sa dostať do povedomia anglicky hovoriacich zákazníkov. Ak už poskytujete služby v angličtine, máte blogy alebo Youtube kanál v angličtine, Pinterest v tomto jazyku sa vám určite oplatí.

Umiestňovať sa na vysokých priečkach v anglických keywords si samozrejme vyžaduje aj viac optimalizácie. Uistite sa preto, že máte v tíme kapacitu na spravovanie ďalšej platformy, prípadne že máte v rozpočte priestor na to, aby ste si vedeli najať napríklad nás v Soapboxe.

Ak sa ešte rozhodujete, či oslovovať anglicky hovoriacich používateľov, zvážte tiež to, či máte kapacitu na odosielanie produktov do zahraničia a či máte optimalizovanú cenu shippingu.

V slovenčine to budete mať o niečo jednoduchšie. Na platforme je len veľmi málo lokálnych tvorcov, a hoci sa to snažíme zmeniť, stále budete mať veľký náskok. Pinterest uprednostňuje lokálny obsah, preto ak máte doménu .sk, aj metadáta si z vášho webu vytiahne v slovenčine. Rýchlosť indexovania slovenského obsahu práve testujeme – môžete sa pozrieť ako nám to ide na @soapboxslovakia.

Ak však máte čo povedať aj slovenskému aj medzinárodnému publiku, existuje možnosť dvojjazyčného profilu. Netvorte dvojjazyčné piny – vytvorte každý obrázok, text v obrázku a popis zvlášť a nahoďte ho do čisto slovenskej alebo čisto anglickej nástenky. Slovenský pin by mal odkazovať na slovenskú doménu v slovenskom jazyku, anglický zasa na zahraničnú doménu v anglickom jazyku.

Možno už na Pintereste ste a ani o tom neviete

S pluginom Pin It si na svoju verejnú nástenku môže každý používateľ uložiť akýkoľvek obrázok z internetu.

Našťastie, čokoľvek si od vás používateľ uloží, platforma bude vždy linkovať váš web. Nemáte však žiadny dosah na to, aký popis sa k pinu pridá, nemôžete k nemu doplniť informácie o svojej firme, logo, ani svoju grafiku. Takto si ľudia môžu uložiť hoci aj veľkostnú tabuľku z vášho eshopu (ak ju máte uloženú ako obrázok). Nebudete mať nad tým kontrolu.

Aby sme však zbytočne nedramatizovali, plugin zatiaľ nemá na Slovensku veľa používateľov. No to, aby si vás vaši zákazníci mohli pripnúť na Pinterest má aj svoje výhody a Pin It k tomu nie je potrebný. Na webe si môžete povoliť alebo nainštalovať funkciu, ktorá umožňuje zdieľať produkt na Pinterest. Možné je aj to, že to máte na stránke nastavené už automaticky spolu s možnosťami zdieľania na Facebook, Instagram či Twitter.

Tlačidlo, pomocou ktorého si používateľ váš príspevok uloží na nástenku priamo z vášho webu

Aby sa vaša najlepšia práca náhodou nestala virálom bez vás, môžete svoju tvorbu dostať na Pinterest ako prví. Zoptimalizujte ju a uľahčite potenciálnemu zákazníkovi cestu k nákupu. Môže si odložiť váš originálny post s produktom na nástenku a nemusí ho pracne vyhľadávať v eshope, alebo si ho jednoducho odloží na neskôr a sám sa mu pripomenie pri najbližšom prezeraní nástenky.

Je teda Pinterest vhodná platforma pre vašu firmu?

Odpoveď znie áno, ak:

📌 Chcete zvyšovať návštevnosť webu a webového obsahu (eshopu a blogov), propagovať produkty a služby alebo rozširovať mailing list.

📌 Ste B2C firma a ponúkate produkty alebo služby, ktoré vyhľadáva širšia verejnosť.

📌 Chcete získať zákazníkov zo zahraničia.

📌 Predávate digitálne produkty alebo remote služby v angličtine.

📌 Chcete zvýšiť povedomie o svojej značke na Slovensku.

📌 Chcete tvoriť hodnotný, vizuálne atraktívny obsah, ktorý pomáha.

📌 Vaši cieľoví zákazníci sú ženy vo veku 20-40 rokov alebo mileniáli.

📌 Chcete byť medzi prvými slovenskými značkami na pozitívne vnímanej platforme s nízkou konkurenciou.

📌 Anketa na vašich sociálnych sieťach ukáže, že vaši existujúci zákazníci používajú Pinterest.

📌 Máte kapacitu v tíme alebo rozpočet na to, aby ste zakomponovali ďalšiu platformu do vášho marketingového mixu.

Rozhodli ste sa, že vaša firma patrí na Pinterest? 

Ak sa rozhodnete investovať do Pinterestu čas, urobte to poriadne.

Prečítajte si naše ďalšie blogy o Pintereste pre firmy a marketérov, ktoré vás navedú na ten správny smer.

Ak to myslíte s Pinterestom vážne, pozrite si náš online kurz, kde vám odovzdáme naše vedomosti, detailné návody a osvedčené postupy.

Ak nemáte časovú kapacitu na ďalšiu platformu, no napriek tomu by ste sa chceli do Pinterestu pustiť, ponúkame aj služby na mieru. Na rovinu vám povieme, či má vo vašom prípade význam investovať do Pinterestu čas. V službe Založenie účtu vám okrem úvodných nastavení napríklad vytvoríme grafické šablóny, optimalizované textové šablóny a pridáme prvých 30 pinov.

Budeme tiež radi, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera. Ak máte akékoľvek otázky, napíšte nám! Radi z nich pripravíme ďalší užitočný obsah, ktorý pomôže rásť na Pintereste aj vám.

Držíme palce! 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on tumblr
Tumblr