Pinterest alebo Instagram? Ako ich používať pre vaše podnikanie?
Zatiaľ čo používanie Instagramu na marketingové účely je u nás na Slovensku už bežnou praxou, Pinterest je pre množstvo slovenských firiem a tvorcov stále veľkou neznámou. Hoci sú obe platformy zamerané na vizuálny obsah, v skutočnosti toho nemajú až tak veľa spoločného. Je dôležité pochopiť, ako Pinterest a Instagram fungujú a v čom sa odlišujú, aby ste danému kanálu vedeli prispôsobiť obsahovú stratégiu.
Chceli by ste získať nových zákazníkov, konverzie, čitateľov blogu alebo emailových kontaktov? Alebo by ste si priali rozšíriť povedomie o vašej značke? Obe platformy môžu byť na tieto účely tým správnym prostriedkom.
Čo majú Pinterest a Instagram spoločné
Pinterest a Instagram sú založené hlavne na peknom vizuálnom obsahu, to znamená fotografie, videá a obsah s pridanou hodnotou, ktorý bude používateľov baviť. Obe platformy sa dajú využiť na rozširovanie povedomia o značke, cielenie reklamy a rôzne ďalšie marketingové účely.
Hlavné rozdiely medzi Pinterestom a Instagramom
Instagram je sociálna sieť, vďaka ktorej používatelia zdieľajú svoje vlastné fotografie a videá s rodinou a priateľmi, spájajú sa so svojimi známymi, obľúbenými osobnosťami či značkami.
Pinterest je skôr personálna sieť a najmä vizuálny vyhľadávací nástroj, pomocou ktorého si používatelia vyhľadávajú a ukladajú zaujímavý obsah, produkty a plánujú životné udalosti.
(P) Pinterest je personálna sieť a vizuálny vyhľadávací nástroj.
(I) Instagram je sociálna sieť.
(P) Pinterest používalo v roku 2021 celosvetovo približne 470 miliónov ľudí. Je to zároveň druhá najrýchlejšie rastúca sieť hneď po TikToku. (Viac zaujímavých štatistík o Pintereste sa dozviete v tomto článku.)
(I) Instagram má v porovnaní s Pinterestom väčší počet používateľov – viac ako 1 miliardu celosvetovo.
(P) Väčšina používateľov Pinterestu túto platformu navštevuje niekoľkokrát týždenne alebo nárazovo a intenzívne, keď začne plánovať nejakú životnú udalosť.
(I) Väčšina ľudí otvára instagramovú aplikáciu niekoľkokrát denne.
(P) Publikum na Pintereste sa charakterizuje ako chladné. Zaujíma sa skôr o samotný produkt alebo informáciu, ako o vás. Používatelia vás a vašu značku nepoznajú a ak sa o nej chcú dozvedieť viac, pôjdu na Instagram.
(I) Používatelia vás sledujú na Instagrame preto, že sa chcú dozvedieť viac o vás, vašom živote, vašom podnikaní a produktoch.
(P) Pinterest sa zameriava na budúcnosť. Plánovanie nového projektu, nákupu, hľadanie tipov, návodov, informácií a inšpirácie ako svoj život zlepšiť, čo vytvoriť. Ide preto o platformu s vysokým nákupným potenciálom.
(I) Instagram je zameraný prevažne na minulosť. Zdieľanie prežitého, kto kde bol, čo robil, s kým tam bol atď.
(P) Používatelia primárne využívajú platformu na vyhľadávanie a ukladanie nového obsahu. Až 97 % vyhľadávania neobsahuje názov konkrétnej značky. To je skvelá príležitosť aj pre menšie značky, aby ich objavili noví zákazníci.
(I) Používatelia využívajú platformu na zdieľanie vlastných fotografií a videí a na sledovanie obsahu, ktorý zdieľajú ich známi, obľúbení tvorcovia, celebrity či značky.
(P) Cieľom platformy je šíriť inšpiratívny, pozitívny obsah a zvyšovať návštevnosť webu. Keďže je možné (a žiaduce) ku každému príspevku – pinu pridať externú URL adresu, miera preklikovosti na odkazy je až 3-krát väčšia ako v prípade sociálnych sietí.
(I) Hlavný cieľ platformy je udržať na nej používateľa čo najväčšiu dobu. Pridávanie odkazov na externé webstránky je obmedzené. Do príspevkov v profile nie je možné pridať odkaz.
(P) Na vyhľadávanie a kategorizovanie obsahu sa využívajú kľúčové slová, ktoré posilňujú vašu SEO stratégiu.
(I) Na vyhľadávanie a zatrieďovanie obsahu sa využívajú hashtagy.
(P) Obsah na Pintereste je usporiadaný tematicky do násteniek.
(I) Fotografie a videá sú v profile usporiadané chronologicky, podľa dátumu pridania.
(P) Životnosť pinov môže byť aj niekoľko rokov, pokiaľ je obsah stále aktuálny a vyhľadávaný.
(I) Životnosť príspevkov je maximálne niekoľko dní. V prípade Instagram stories je to 24 hodín, pokiaľ ich neuložíte do vybraných stories (highlights).
(P) Platforma cielene zakazuje politické reklamy a bráni sa hoaxom či akejkoľvek forme nielen nenávistného, ale aj kontroverzného obsahu. Nedovoľuje sa monetizácia obsahu týkajúceho sa vakcinácie, či pandémie. Až 91 % používateľov označuje Pinterest za pozitívne miesto.
(I) Veľká škála rôzneho typu obsahu. Zakázaný je napríklad spam, nahota či nenávistný obsah na základe etnicity, rasy, pohlavia, náboženstva či sexuálnej orientácie.
(P) Používateľom na slovenskom Pintereste podľa nášho prieskumu chýba viac lokálneho obsahu a konkurencia je tu nízka. V porovnaní s inými sociálnymi sieťami je cena za konverzie 2,3-krát nižšia.
(I) Väčšie množstvo používateľov znamená aj väčšiu konkurenciu a v prípade platenej reklamy aj vyššiu priemernú cenu za preklik.
Ako používať Pinterest a Instagram pre vaše podnikanie
Niekoľko tipov pre tvorcov a značky ako prispôsobiť obsahovú stratégiu pre Pinterest a Instagram.
(P) Algoritmus sa učí zatrieďovať obsah vďaka kľúčovým slovám, preto môže trvať niekoľko týždňov až mesiacov, kým ho začne ukazovať relevantnému publiku. A to najmä v prípade nových účtov a statických pinov. Životnosť príspevkov je však oveľa dlhšia a môže trvať až niekoľko rokov. Ak plánujete sezónny organický obsah, je nutné začať s publikovaním oveľa skôr, t.j. niekoľko mesiacov dopredu. Ak teda plánujete vianočný obsah, mali by ste ho začať publikovať už v septembri.
(I) Obsah na Instagrame je aktuálny a zobrazí ho časti vašich sledovateľov ešte v deň publikácie. Po 24 hodinách dosahy automaticky klesajú, pokiaľ sa príspevok nestane virálnym. Instagram odmeňuje pravidelnosť a najmä to, keď vaši sledovatelia s vaším obsahom interagujú v podobe komentárov, uložení a súkromných správ. Algoritmus vďaka tomu vyhodnocuje, že ide o zaujímavý obsah, ktorý by mal ukázať viacerým používateľom.
(P) Počet fanúšikov na Pintereste nie je rozhodujúcou metrikou a nie je nutné s publikom nijakým spôsobom interagovať. Stačí príspevky publikovať a nechať ich „žiť si svojím životom”. O pár týždňov si v štatistikách prezriete, ako sa vašim pinom darí. Zaujímavejšie môžu byť pre vás prekliky na web či celkové zobrazenia vašich príspevkov.
(I) Veľmi dôležité je budovať si osobnejší vzťah so zákazníkmi a sledovateľmi. Interagovať s nimi prostredníctvom stories, správ, ankiet, ukazovať im zákulisie vášho podnikania, kto stojí za značkou.
(P) Na Pintereste používateľov potešia návody, články na vyhľadávané témy, inšpirácie na outfity, nové produkty, ktoré si plánujú kúpiť k určitej životnej udalosti alebo napríklad prerábke.
(I) Ak máte e-shop, môžete so zákazníkmi zdieľať zľavové kódy, recenzie od zákazníkov, pripravované novinky, tipy na používanie produktov, návody atď.
(P) Ako bloger môžete na Pinterest pridávať blogové piny, z ktorých je možné prekliknúť sa priamo na vaše články na blogu. Čo vaše publikum vyhľadáva? Recepty, cestovateľské tipy, inšpirácie na outfity? Skvelé tipy ako zvýšiť návštevnosť vášho blogu vďaka Pinterestu, sme pre vás zhrnuli v tomto článku.
(I) Ak ste bloger, vašich sledovateľov na Instagrame budete zaujímať najmä vy. Kde ste boli, s kým ste boli, čo ste robili, jedli, ako vyzerá váš deň či vaše aktuálne cestovateľské zážitky.
(P) Ak budete publikovať obsah, ktorý je sezónne alebo celoročne vyhľadávaný, váš profil a príspevky budú optimalizované pre vyhľadávanie a vizuálne atraktívne, určite si nájde svoje publikum. Okrem toho Pinterest každý rok vydáva predikciu trendov. Až 8 z 10 sa v roku 2021 vyplnilo. Pozrite sa, čo bude populárne nielen na Pintereste v roku 2022.
(I) Organické dosahy na Instagrame sa ako aj v prípade iných sociálnych sietí neustále znižujú. Na zvýšenie povedomia o značke môžete využiť napríklad platenú reklamu či influencerov.
Zhrnutie
📌 Pinterest ako aj Instagram sú založené najmä na atraktívnom vizuálnom obsahu, ale ich používatelia na tieto platformy chodia za rôznym účelom. Preto je dôležité stratégiu na Pintereste nastaviť inak ako na Instagrame.
📌 Pinterest vyhráva v dlhšej životnosti príspevkov, vyššej preklikovosti na web a v priemere nižšej cene za reklamu. Instagram má ale celosvetovo väčší počet používateľov, ktorí sa na platformu vracajú aj niekoľkokrát denne.
📌 Instagram je časovo náročnejší, keďže vyžaduje neustálu interakciu s publikom. Ak chcete, aby sa váš obsah dostal k vašemu publiku na Pintereste, je nutná aspoň základná znalosť SEO tematiky.
📌 Pinterest môže byť skvelou voľbou, ak plánujete expandovať na zahraničné trhy alebo využiť to, že na slovenskom Pintereste nie je takmer žiadna konkurencia.
📌 Podľa nášho prieskumu by Slováci s radosťou privítali viac lokálneho obsahu v materinskom jazyku. Ak ponúkate vyhľadávané služby, máte slovenský eshop alebo blog, môže to byť to pravé miesto pre vás.
Pinterest alebo Instagram?
V ideálnom prípade oboje, ak to vaše finančné, časové alebo tímové kapacity dovoľujú a nachádza sa tam vaša cieľová skupina.
Už dávno neplatí, že Pinterest je len pre nevesty plánujúce svadbu. Možno už máte k dispozícii obsah, ktorý chodia ľudia cielene vyhľadávať na Pinterest, a ani o tom netušíte. Toto sú celosvetovo najpopulárnejšie kategórie na Pintereste. Nie je tam náhodou aj tá vaša? 🙂
Viac o tom, či je Pinterest vhodná platforma pre vaše podnikanie, sa dočítate v tomto článku. A ak tam vaše odpovede nenájdete, opýtajte sa nás rovno cez správu. Úprimne vám poradíme, či bude Pinterest pre vašu konkrétnu situáciu dobrý nápad.
V prípade, že by ste chceli váš pinterestový profil zveriť do skúsených rúk, prezrite si naše služby na mieru. Vieme vám pomôcť aj so založením účtu a vybavíme vás aj optimalizovanými textovými a grafickými šablónami, pomocou ktorých si budete vedieť svoj účet na Pintereste svojpomocne spravovať.
Našim cieľom je naučiť slovenské značky, tvorcov a firmy ako Pinterest používať spôsobom, ktorý bude efektívny a časovo nenáročný. Sme si istí, že šikovní Slováci majú čo ukázať a zaslúžia si, aby sa o nich svet dozvedel.
Vidíme sa na Pintereste? 🙂