Ako si slovenská ilustrátorka vybudovala povedomie po celom svete vďaka Pinterestu (prípadová štúdia)

V čase, kedy agentúra Soapbox ešte neexistovala, som pomáhala s marketingom ilustrátorke Deni Minar. Pinterest bol jeden z viacerých kanálov, ktoré sme testovali pri nastavovaní jej marketingového mixu. Keď sme videli, že Pinterest patril ku kanálom s najväčším vplyvom na návštevnosť webu a rastu iných sociálnych sietí, rozhodli sme sa mu venovať oveľa viac pozornosti.

V kreatíve konceptov som mala absolútne voľnú ruku, vďaka čomu som mala možnosť experimentovať a otestovať rôzne druhy obsahu. V tejto prípadovej štúdii o Pintereste sa s vami podelím o to, aký obsah bol najúspešnejší, čo naopak nefungovalo a aký vplyv mal tento kanál na pre klientkinu značku.

Prípadová štúdia Pinterest

Klientka

Slovenská ilustrátorka Deni Minar

Slovenská ilustrátorka Deni Minar

Deni Minar je slovenská umelkyňa a ilustrátorka. Jej tvorba je špecifická elegantnou perokresbou plnou symbolov, geometrie a prírodných motívov. Pravidelne tvorí tetovania na mieru, portréty a brandingové materiály pre firmy. Jej prácu môžete vidieť napríklad v projekte LIFE Microtus II od BROZ.

Deni predáva obrazy a ich repliky, tvorí personalizované kúsky a na slovenskom trhu aj dizajn vlastných kolekcií oblečenia. Vo svojom ETSY obchode ponúka na stiahnutie napríklad jednoduché tetovania a ikonky na Instagram. Práve globálny záujem o digitálne umelecké produkty jej umožnil expandovať prostredníctvom Pinterestu na zahraničný trh a všetok obsah tvoriť v anglickom jazyku.

Počiatočné nedostatky

Pred začiatkom našej spolupráce využívala Deni na zdieľanie nových produktov a komunikáciu so zákazníkmi primárne Facebook fan page a Instagram. Obrazy a oblečenie predávala cez svoj e-shop, digitálne súbory cez ETSY. Bolo však veľmi náročné posielať ľudí z Instagramu a Facebooku práve na externé odkazy. Dôvodom bol aj nízky počet sledovateľov a nedostatočné povedomie o jej umení.

Deni sa tiež ako začínajúca umelkyňa chcela vyhnúť veľkým investíciám do platenej reklamy. Hľadali sme preto alternatívny spôsob ako zvýšiť návštevnosť jej webu a ETSY obchodu organickým obsahom.

📌 Nízky počet fanúšikov na Facebooku a Instagrame

📌 Nedostatočný rozpočet na platenú reklamu

📌 Silná konkurencia e-shopov zameraných na „wall art” dominantných na Google

Deni mi niekoľkokrát spomínala, že inšpiráciu pre svoju tvorbu často hľadá aj na Pintereste. Keď som jej navrhla, že jej tvorbu by sme mohli prezentovať aj tam, bola z toho nadšená. S absolútnou dôverou mi prenechala plnú zodpovednosť za celú obsahovú stratégiu.

Riešenia

Prvé tri mesiace som predovšetkým testovala druhy obsahu a skúmala, čo funguje a na čo ľudia reagujú. Výtvarné umenie má na Pintereste veľmi silné zastúpenie. Deni tvorí aj ikonky, logá, portréty, tetovania či krátke videá s procesom tvorby, čo mi umožnilo cieliť na rôzne kľúčové slová. Podarilo sa nám podchytiť oblasti a kľúčové slová „tattoo ideas” (nápady na tetovanie) a „Instagram highlight icons” (ikonky na Instagram).

Výsledky

Všetky nasledujúce dáta sú iba organické výsledky.

📌 Organický dosah všetkých príspevkov pre Pinterest účet Deni Minar za obdobie dvoch rokov je 23,39 miliónov používateľov s počtom videní 69,52 miliónov.

📌 Počet nových klientov z Pinterestu nie je možné presne zmerať, pretože klienti majú prístup k e-mailu aj z Instagramu. Mnohí klienti so záujmom o zákazku oslovili cez Instagram, no neskôr nám prezradili, že Deni našli práve cez Pinterest. Dôležitý údaj však je, že Deni je vybookovaná na 6 mesiacov dopredu.

📌 Až 82 % organického trafficu na ETSY Deni Minar je práve z Pinterestu.

Prípadová štúdia Pinterest: Deni Minar. Výkonnosť pinterestového účtu.

Výkonnosť pinterestového účtu Deni Minar, dáta z júla 2022

Čo nefungovalo

Blogové piny odkazujúce na články s procesom tvorby mali najslabšiu odozvu. Na Pintereste lepšie fungujú blogové piny s návodmi, tipmi a obsahom, ktorý tam ľudia priamo vyhľadávajú.

Skúšali sme tiež rôzne grafické spracovanie kresieb – farebné pozadia, tapety na telefóny alebo koláže. Najväčšiu odozvu však malo klasické biele papierové pozadie, ktoré zobrazovalo tvorbu Deni Minar v jej originálnej podobe.

Ukážka blogového pinu pre profil Deni Minar.

Blogový pin

Pin s grafickým spracovaním kresby. Profil Deni Minar.

Pin s grafickým spracovaním kresby

Pin s klasickým papierovým pozadím. Profil Deni Minar.

Pin s klasickým papierovým pozadím

Najúspešnejší obsah na profile

Úspešnosť príspevkov sme merali na základe dosahu (v prípade videí) a na základe miery preklikovosti na web a interakcií s obsahom (v prípade fotiek). Dáta na Pintereste sa automaticky zobrazujú zo obdobie posledných 30 dní. Toto sú najúspešnejšie piny na základe vyššie spomenutých metrík z júla 2022, ktoré zároveň autorke pomáhajú zvyšovať predaje na ETSY a prinášajú zákazky.

Prípadová štúdia Pinterest: Deni Minar. Pin s veľkým množstvom preklikov na web.

Pin s veľkým množstvom preklikov na web

Prípadová štúdia Pinterest: Deni Minar. Viac ako 3 milióny prezretí videa.

Viac ako 3 milióny prezretí videa

Deni má na profile aj niekoľko ďalších úspešných pinov s približne 3 miliónmi videní. Používatelia si ich do dnešného dňa opakovane ukladajú na svoje nástenky ako inšpiráciu na tetovanie. Nevieme síce dokázať, že tieto príspevky majú priamy vplyv na predaj, ale vďaka umiestnenému logu a ich virálnosti organickým spôsobom šíria povedomie o autorke a jej umení.

Podobne ako iné platformy, aj Pinterest dáva do popredia nové funkcie a typy príspevkov. Tak to bolo aj v prípade Idea Pins, teda nápadových pinov, ktoré donedávna fungovali na platforme najlepšie (prečítajte si o nich viac v tomto článku). Práve preto sme nápadové piny na profile Deni Minar spustili hneď, ako boli dostupné, čo prinieslo výborné výsledky v podobe organických dosahov aj interakcií. Všetky nápadové piny sa po novom zmenili na video piny a stále prinášajú výsledky.

Určite odporúčame skúšať nové formáty a funkcie. Obsah môžete pridávať aj viackrát – s inými kľúčovými slovami a pozmenenou grafikou, alebo ho použiť v inom formáte. Zvyšujete tak pravdepodobnosť, že sa stane virálnym, podobne ako sa nám to podarilo u Deni. Jej prvý nápadový pin jej do dnešného dňa prináša videnia a nových sledovateľov.

Prípadová štúdia Pinterest: Deni Minar. Ukážka nápadových pinov.

Nápadové piny Deni Minar pred tým, ako sa zmenili na video piny

Použité nástroje

Na plánovanie a dizajnovanie príspevkov sme používali nástroje a overené praktiky priamo od Pinterestu. Rozhodli sme sa neskúšať programy tretích strán (Tailwind, Canva, Photoshop a iné), najjednoduchšie bolo robiť všetko na jednom mieste. Už pri fotení sme mysleli na Pinterest a všetok obsah sa pripravoval na výšku. Dodatočne sme na piny dopĺňali iba logo a neskôr sme pridali aj CTA (call to action) texty.

Čo by sme dnes urobili inak

Spočiatku sme platformu považovali (podobne ako väčšina slovenských značiek) najmä za experiment a nevenovali sme jej špeciálnu pozornosť. Dnes už vieme, že keby sme začali s dôkladným zberom a analýzou dát už v úplných začiatkoch, vedeli by sme príspevky rýchlejšie a lepšie optimalizovať. Piny sme pridávali nárazovo a čakali sme na virál. Neskôr sa nám však podarilo odpozorovať vhodnú pravidelnosť prispievania a druhy pinov, ktoré najlepšie fungujú. Tieto sme vedeli kedykoľvek duplikovať a tvoriť tak viac úspešného a hodnotného obsahu.

Veľmi by nám tiež pomohli údaje o tom, koľko zákazníkov so záujmom o kúsok na mieru našlo Deni cez Pinterest. Tento problém by vyriešila jednoduchá otázka položená klientovi pri odovzdávaní každej zákazky.

Spätná väzba od Deni

„Sari mi pomohla vybudovať značku, dať jej vkus, podčiarknuť to, čo je na mne a mojej práci výnimočné. Okrem skvelých čísel na sociálnych sieťach sme za takmer rok dosiahli viac ako 33 mil. zhliadnutí na Pintereste, čo mi zabezpečilo dlhodobú stálu prácu

So Sari sa poznáme niekoľko rokov. Vždy som ju brala ako kapacitu a inšpiratívnu osobu. Doteraz ma udivuje, ako veľa vecí zvláda, ako rieši situácie s pokojom, nadhľadom a obrovskou profesionalitou. Každý projekt, do ktorého sme sa pustili, mal úspešný koniec. Vždy je to o tvrdej práci, ale ak máte pri sebe človeka, ako je ona, viete, že okrem toho je to aj o zábave a ľudskom prístupe. A to najdôležitejšie – o vzájomnej dôvere

Naša spolupráca mi zmenila život, a to nielen pracovný, ale aj osobný. Držím jej palce vo všetkom, do čoho sa pustí, pretože viem, že to bude vždy stopercentné.”

Deni Minar, kreslenie ilustrácie.

Deni Minar - kreslenie ilustrácie

Deniska má aj vďaka Pinterestu silné pôsobenie na viacerých sociálnych sieťach a sme na ňu veľmi hrdí. Ak sa vám páči jej práca alebo by ste ju chceli akoukoľvek formou podporiť, jej profil na Instagrame nájdete tu. Prezrieť si môžete aj jej pinterestový účet, o ktorý sa doteraz staráme.

Zistite o marketingu na Pintereste viac

Verím, že vám táto prípadová štúdia o Pintereste pomohla priblížiť, ako marketing na tejto platforme funguje. Nemusíte byť umelec na to, aby ste mohli propagovať produkty alebo služby vašej firmy. To, či je Pinterest vhodný marketingový nástroj vaše podnikanie, zistíte v tomto článku. Alebo nám rovno napíšte, a my vám na rovinu povieme, či má Pinterest pre vašu firmu a váš segment zmysel.

Previous
Previous

Prerábka interiéru: naplánujte si ju s Pinterestom

Next
Next

Nápadové piny: Publikujte váš videoobsah aj na Pintereste